انواع گونه های زغال سنگ


زغال سنگ را با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی آن می توان از دیدگاه های گوناگون تقسیم بندی کرد. پذیرفته ترین روش تقسیم بندی، روشی است که انجمن آمریکایی آزمون و مواد آن را ارائه داده است و طبق آن زغال بر اساس متامورفیسم (تغییر شکل و ساختار در اثر گرما، فشار، و آب)، به درجات مختلف تقسیم بندی می شود. در پایین ترین مرتبه این تقسیم بندی زغال قهوه ای و در بالاترین مرتبه ی آن آنتراسیت قرار دارد. ذیلاً این تقسیم بندی به ترتیب درجات نزولی و به اختصار معرفی می شود :

آنتراسیت

آنتراسیت در میان زغال ها بالاترین درجه را دارد و در حالت خشک و عاری از موادمعدنی 86 تا 98 درصد جرم آن، کربن ثابت(کربن به حالت عنصری) و کمتر از 2 تا 14 درصد جرم آن را مواد فرار(عمدتاً CH4) تشکیل می دهد. آنتراسیت به رنگ سیاه درخشان، دارای چگالی زیاد و حالت سخت و شکننده است و با حداکثر درصد کربن ثابت به صورت گرافیت در می آید. به آرامی می سوزد و بیشترین ارزش گرمایی را پس از زغال قیری دارد. آنتراسیت عمدتاًدر مولدهای دارای سوخت انداز استفاده می شود و به ندرت آن را به صورت پودر می سوزانند.


زغال آنتراسیت با توجه به مقدار کربن ثابت آن به سه زیرگروه تقسیم می شود. این رده بندی براساس کاهش درصد کربن عبارت است از: متاآنتراسیت که دارای بیش از 98 درصد کربن است ،آنتراسیت با 92 تا 98 درصد کربن و سمی یا نیمه آنتراسیت که محتوی 86 تا92 درصد کربن ثابت است.

زغال سنگ قیری

زغال سنگ قیری به عنوان بزرگترین گروه، طیف وسیعی از زغال ها را که دارای 46 تا 86 درصد جرمی کربن ثابت و 20 تا 40 درصد ماده ی فرار است، شامل می شود. نام آن از کلمه ی قیر گرفته می شود که همان ماده ی آسفالتی است که در تقطیر برخی از سوخت ها بدست می آید. ارزش گرمایی آن در محد.ده ی kj.kg-125600 تا بیش ازkj.kg-1 32600 قرار دارد. زغال قیری به ویژه اگر به صورت پودر باشد به آسانی می سوزد.

زغال سنگ زیر قیری

ارزش گرمایی این گروه عموماً کمتر از زغال سنگ های قیری بوده و درمحدوده‌ی kj.kg-1 19300 تا kj.kg-1 26750 قرار دارد. این نوع زغال محتوی درصد بالایی، نزدیک به 15 تا 30 درصد رطوبت است ولی غالباً درصد گوگرد آن اندک است. رنگ آن سیاه یا سیاه مایل به قهوه ای است و غالباً ساختار همگنی دارد. زغال سنگ زیر قیری را معمولاً به صورت پودر می سوزانند. این گروه از زغال سنگ هم به سه زیرگروه A وB و Cتقسیم می شود.